Mapování a tvorba strategie kulturně kreativních odvětví v Pardubickém kraji

Krajský úřad Pardubického kraje ve spolupráci s partnery realizuje projekt Mapování a tvorba strategie pro oblast kulturních a kreativních odvětví v Pardubickém kraji.

Projekt se skládá ze dvou částí:
1) Zpracování Strategie rozvoje a podpory kultury a kulturních a kreativních odvětví v Pardubickém kraji, realizačním partnerem krajského úřadu je společnost ONplan lab s.r.o.


2) Mapování kulturních a kreativních průmyslů v Pardubickém kraji, realizačním partnerem krajského úřadu je Fakulta ekonomicko-správní Univerzity Pardubice.

Příprava strategie rozvoje a podpory kulturních a kreativních odvětví v Pardubickém kraji a mapování kulturních a kreativních odvětví

Proč Strategii připravujeme?
Kultura spojuje, vymezuje nás a otevírá prostor pro společenský dialog. Právě kulturní akce podněcují obyvatele kraje k setkávání a sdílení zážitků a názorů. Nabídka kulturního dění ovlivňuje naše pocity z pobytu v regionu, podněcuje kreativitu nezbytnou pro inovace a napomáhá ekonomickému a sociálnímu rozvoji.
Pardubický kraj si je vědom svého kulturního potenciálu, dědictví a významu kreativních odvětví jako nástroje strategického rozvoje celého kraje. Aby bylo možné tento nástroj efektivně využít, je nutné provést mapování kulturního potenciálu kraje a zohlednit potřeby místních aktérů kultury. Proto je strategie vypracovávána ve spolupráci s kulturními a komunitními aktéry i subjekty kulturních a kreativních odvětví v Pardubickém kraji.

K čemu Strategie slouží?
Strategie rozvoje a podpory kulturních a kreativních odvětví v Pardubickém kraji bude připravena na období let 2024 – 2032. Na základě analýzy současného stavu kulturního prostředí Pardubického kraje upřesní roli kraje v podpoře kultury a kulturního dědictví a stanoví rozvojovou vizi, která bude doplněna o strategické cíle. K naplnění těchto cílů budou formulována jednotlivá opatření a aktivity. Strategie bude sloužit jako nástroj koordinace rozvoje kultury a kulturních a kreativních odvětví v území.

Kdo spolupracuje na přípravě Strategie?
Strategii připravuje Pardubický kraj. Koordinátorem procesu je Odbor kultury, sportu a cestovního ruchu a Odbor rozvoje. Na zpracování analytické i návrhové části strategie se podílí experti z dalších odborů krajského úřadu i zřizovaných organizací kraje. Proces zpracování vedou experti na kulturní plánování ze společnosti ONplan lab. Základním nástrojem realizace analytické i návrhové části strategie je realizační tým a pracovní skupina složená se zástupců koordinátora procesu a zpracovatele projektu a expertů úřadu i krajských institucí a konzultační skupina. Jejími členy jsou zástupci krajských zřizovaných organizací, ke spolupráci jsou přizváni vybraní zástupci občanského a neziskového sektoru a i aktéři z kulturních a kreativních odvětví další aktéři z odvětví přesahujících, jako je vzdělávání, cestovní ruch a podobně.

Jaké jsou možnosti zapojení kulturní veřejnosti do procesu přípravy strategie?
Do procesu tvorby analytické i návrhové části budou postupně zapojeni aktéři z oblasti kultury, kulturních a kreativních odvětví i kulturního dědictví v Pardubickém kraji i dalších navazujících oblastí. Díky jejich participaci na vytváření strategie se podaří lépe pochopit jejich potřeby a přizpůsobit a zefektivnit tak nástroje na podporu kultury. V průběhu přípravy strategie vznikne platforma pro komunikaci aktérů v kraji, která poslouží nejen při přípravě, ale i při realizaci strategie.
● Jako nástroj zapojení odborné veřejnosti slouží konzultační skupina.
● Širší veřejnost bude mít příležitost vyjádřit se jak k analýze, tak k návrhu strategie podáním zpětné vazby prostřednictvím online formuláře.

Harmonogram přípravy Strategie a možnosti zapojení

TERMÍNFÁZE PROCESU PŘÍPRAVY
únor 2024 – srpen 2024příprava analýzy současného stavu kulturního prostředí v Pk
září 2024 – prosinec 2025příprava návrhové části strategie
leden 2025 – březen 2025příprava akčního plánu strategie
duben 2025 – červen 2025projednání strategie v orgánech kraje

O kulturních a kreativních odvětvích
„KKO zahrnují činnosti, jejichž základy jsou lidská kreativita, dovednosti a talent. (…) Mají potenciál vytvářet bohatství a pracovní místa, zejména využitím duševního vlastnictví. Zahrnují činnosti či produkty veřejné, neziskové a tržní bez ohledu na druh a způsob financování subjektu, který je provádí. Přispívají svou přidanou hodnotou ostatním hospodářským odvětvím a mohou být zdrojem technologických i netechnologických inovací. KKO mají mnoho dalších pozitivních dopadů na společnost i na konkrétní jedince“. MKČR 2014

O kulturních a kreativních odvětvích se dozvíte více na portále:
www.kreativnicesko.cz

O připravovaných krocích na straně Ministerstva kultury pak na stránkách:
https://strategiekkp.mkcr.cz/
https://www.mkcr.cz/oddeleni-kko-cs-2314.

JIŽ PROBĚHLO
Leden – únor 2024 nastavení procesu přípravy strategie.

PRÁVĚ SE DĚJE
Probíhá sběr dat pro analytickou část.

PŘIPRAVUJEME
Květen, červen 2024
První setkání konzultační skupiny – datum bude upřesněno.

Koordinátoři procesu:
Mgr. Pavlína Šafaříková
pavlina.safarikova@pardubickykraj.cz
Odbor kultury, sportu a cestovního ruchu

Romana Hyklová
romana.hyklova@rrapk.cz
Regionální rozvojová agentura Pardubického kraje

 

Mapování kulturních a kreativních odvětví (KKO)

Proč a jak mapujeme KKO?
Kulturně-kreativní odvětví jsou významnou hybnou silou rozvoje každého regionu. Tuto zkušenost je možné pozorovat v mnoho státech západního světa. Je to proto, že kreativita je zdrojem inovací výrobků a služeb. Proto, aby vznikl nový výrobek nebo služby je třeba mít někoho, kdo je dostatečně kreativní a nové řešení vymyslí. Takoví lidé (říkejme jim kreativci nebo kreativní tvůrci) se vyskytují jak ve velkých podnicích, tak se jedná o malé řemeslníky, kteří se snaží uchovat kulturní bohatství pro budoucnost.
Pardubický kraj si je vědom důležitosti kreativních tvůrců na svém území, a proto jim do budoucna chystá větší míru podpory. Aby však šlo o efektivní podporu, rozhodl se zmapovat kreativce na svém území a zjistit jejich potřeby.
Mapování bude probíhat dotazníkovým šetřením, které uskuteční odborníci z Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice za pomoci studentů. Vybrané firmy, ale i organizace veřejného sektoru, NNO a živnostníky oslovíme dopisem a následně budou navštíveni studenty a pracovníky fakulty s dotazníkem. Ten bude základem pro krátký rozhovor, ve kterém bude možné identifikovat své potřeby či přání tak, aby kraj následně mohl na základě výsledků připravit systém podpory KKO.
Účast v šetření je samozřejmě možné odmítnout. Oslovený se tak ovšem připravuje o možnost vyslovit se a přednést náměty, které by mu mohly pomoci v dalším rozvoji své kreativní činnosti.

Jak budou využity výstupy?
Výstupy budou využity pro přípravu Strategie, v níž budou identifikovány potřeby, ale také bariéry rozvoje kreativních odvětví v Pardubickém kraji. Ty se bude Strategie snažit odstranit a zároveň prezentovat konkrétní formu podpory – jak finanční, tak nefinanční a zároveň i cíle, které bude kraj touto podporou sledovat.

Harmonogram mapování
V říjnu 2023 bylo provedeno kvantitativní mapování, které trvalo do ledna 2024. Zmapovány byly firmy nad +10 zaměstnanců.
Počátkem dubna 2024 budou vybrány subjekty k oslovení, bude jim zaslán email s žádostí o umožnění dotazníkového šetření a v následných dvou až třech týdnech budou kontaktováni.
Předpokládáme, že počátkem května 2024 budeme moci publikovat první výsledky a návrhy, jež budou důležitým informačním vstupem do připravované Strategie.

Koordinátoři procesu:
Ing. Bernard Vaníček
bernard.vanicek@upce.cz
Koordinátor mapování KKO, Univerzita Pardubice

Ing. Naděžda Kořínková
nadezda.korinkova@pardubickykraj.cz
Odbor rozvoje, referent oddělení programové pomoci EU