Bezpečně na silnici s Univerzitou Pardubice

Spěchej pomalu. Vlak má vždy přednost. Kam koukám, tam jedu. To jsou některé ze zásad prevence dopravních nehod – které je ale bohužel stále potřeba připomínat.

Proto se v pondělí 3. 4. 2023 od 15:30 ve velké aule Univerzity Pardubice uskutečnila akce s názvem Bezpečně na silnici s Univerzitou Pardubice. Hned ve vestibulu auly na návštěvníky čekaly infostánky BESIPu a Fakulty zdravotnických studií. Zde si za asistence studentů FZS návštěvníci procvičili poskytnutí první pomoci a osvěžili další praktické dovednosti.

Hlavní přednáškový program zahájil emotivní dokument „13 minut“ o Romanu Laiblovi (režie Vít Klusák). Krátký snímek pojednává o nešťastném osudu viníka dopravní nehody, kterému několik osudových minut navždy změnilo život.

Krajská koordinátorka BESIPu, Radka Osterová, následně navázala přednáškou na téma Příčiny dopravních nehod. Zmiňme, že mezi hlavní faktory ovlivňující nehodovost patří nepřiměřená rychlost. Až 86 % řidičů přiznává, že vědomě překračují rychlost v obci i mimo ni. Důvodem je závod s časem. Časté je také nevěnování se řízení (hlavně kvůli telefonování a hledání informací na mobilu). Z průzkumu vyplývá i poněkud kuriózní fakt, že každý 12. řidič hraje za volantem hry na mobilním telefonu. K prevenci přitom stačí nastavit navigaci před cestou, zastavit na telefonování ale také omezit konzumaci jídla a pití během jízdy. Návykové látky, ať už tlumící, povzbudivé nebo halucinogenní, tvoří třetí nejčastější příčinou silničních neštěstí.

Slova se poté ujali studenti Jan Novák a Dominik Řihák, studenti 3. ročníku DFJP. Vzali si za své problematiku bezpečnosti na železničních přejezdech. V České republice dochází k největšímu počtu nehod na přejezdech se světelnou signalizací bez břeven. Přestože platí, že vlak má přednost vždy, zemřelo v roce 2022 při střetu s vlakem 35 osob.

Jako třetí přednášející se představil doktor Jan Pokorný s tématem pasivní ochrany automobilů během dopravní nehody. Připomeňme, že pasivní ochrana se snaží zmenšit následky nehody, zatímco ochrana aktivní se snaží vzniku nehody předejít. Pasivní ochranu u aut představují deformační zóny, které pohlcují energii v okamžiku nárazu a zpomalují vozidlo. Středová oblast auta je na rozdíl od kapoty odolná, aby chránila posádku. Další pasivní bezpečnostní prvky představují pásy a airbagy.

Přednáškový blok uzavřel příspěvek zdravotníků z FZS o poskytování první pomoci při dopravní nehodě.

Na programu spolupracovala Fakulta zdravotnických studií Univerzity Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera a BESIP. Záštitu nad akcí převzal primátor statutárního města Pardubice Bc. Jan Nadrchal.