Co je program PLATINN a jak může pomoci firmám v PARdubickém kraji? Takové bylo téma setkání „Platinnová inovace“, které se uskutečnilo 27. března v prostorách P-PINK. Program PLATINN v prvním příspěvku představil Robil Langer, moderátor setkání a současně tzv. Key account manager v programu PLATINN pro PARdubický kraj.
PLATINN je prémiový poradensko-inovační program pro malé a středně velké firmy. Těm s rozvojem pomáhají experti z řad zkušených manažerů a podnikatelů. Z rodného Švýcarska se metoda rozšířila i do České republiky, pro kterou jej garantuje Jihomoravské inovační centrum.
Mezi kraje, které program PLATINN poskytují, se nedávno zařadil i PARdubický kraj. Každý kraj, který poskytuje firmám na svém území tento konzultační program, se stává členem platformy Ynovate sdružující přední inovační centra a podnikatelské inkubátory z ČR a Slovenska. Členství přináší možnost sdílení expertů, kterých Ynovate sdružuje přes 150.
Program PLATINN je určen malým a středním podnikům se sídlem a provozovnou v PARdubickém kraji, které mají ověřený byznys model, platící zákazníky, vlastní výrobek nebo službu. Podmínkou je také nevyčerpaná podpora de-minimis.
PLATINN nejčastěji pomáhá se strategickým růstem firmy, rozvojem konkurenceschopnosti a s oblastí finančního zdraví firmy. Z dosavadních průzkumů vyplývá, že obrat firem po absolvování programu PLATINN se v průměru zvyšuje o 18 %.
Kromě vzájemné podpory, spolupráce a dodržování etického kodexu Ynovate, si každý kraj program PLATINN realizuje po svém. V PARdubickém kraji hradí Regionální rozvojová agentura PARdubického kraje 20–30 % nákladů z odměny využitého experta.
Více se o programu PLATINN dočtete na stránce PARádní kraj.
V čem spočívá práce takového experta a co pro firmu dělá? To nastínili ve svém příběhu spolupráce Petr Chábera z firmy TechTest a Aleš Holan, expert ze Středočeského inovačního centra.
Společnost TechTest vyvíjí přístroje detekující čistotu na kovech před lakováním nebo galvanizací. K jejich zákazníkům patří SpaceX, Cartier, Rolex nebo Bosch. Původně si čtyři vědci založili firmu jako „vedlejšák“. Až velká zakázka ze zahraničí iniciovala potřebu profesionálního přístupu. A s tím pomohl expert Aleš Holan.
Podle Aleše Holana musí spolupráce mezi firmou a expertem klapat po lidské stránce. Na pravidelných setkáních postupně řešili oblasti přístupu k zákazníkům nebo vstup investora do firmy, správné rozdělení kompetencí ve firmě, ale i nastavení time-managementu.
Nejefektivnější forma konzultací je setkávání osobní formou, ideální je 1 konzultace za 14 dnů, aby byla zachována kontinuita. Expert potřebuje poznat potřeby firmy a poté je schopen pomoci např. s přípravou obchodního a finančního plánu, optimalizací obchodních procesů nebo zajistí manažerský mentoring a koučink.
Jiří Štěrba, byznys inovation manager ze Středočeského inovačního centra, se podělil o další praktické zkušenosti se spoluprací s firmami podpořenými experty Ynovate.
Majitel jisté truhlářské dílny, zaměřené na výrobu nábytku na míru, chtěl mít svůj osobitý produkt a dostat se do jiného segmentu trhu. Vybraný expert provedl ve firmě analýzu a definoval pilíře, které firmu posunou: nová marketingová strategie, tvorba výrobku a nová marketingová komunikace. Na základě toho došlo k rebrandingu, z „dílny“ se stalo „studio“, firma navázala spolupráci se zaběhlým designovým studiem s cílem zúčastnit se Designbloku se svým top produktem. Úspěšně.
Podle Jiřího Štěrby je podstatné definovat potřeby firmy s nejvýše postaveným člověkem ve firmě, který si ale dovede najít čas nejen k osobním setkáním, ale i k realizaci změn.
Desítky hodin konzultací s experty, kteří váš byznys problém už úspěšně řešili. To je devíza programu PLATINN, která může posunout i vaši firmu.