I učitelé se musí učit. A kdo je pro učitele lepším učitelem, než jeho zkušenější kolega? „Učící se komunity“, živá společenství pedagogů sdílející zkušenosti z určitého oboru, ale nevznikají samy od sebe.
Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR) systematicky podporuje vzdělávání pedagogů a nejen to. Proto se ve středu 28. února uskutečnilo na krajském pracovišti NPI ČR PARdubice již třetí „Krajské setkání partnerů ve vzdělávání PARdubického kraje – Krajský odborný panel“, tentokrát na téma „Učící se komunity v území PARdubického kraje“. Setkání se zúčastnili klíčoví aktéři ve vzdělávání PARdubického kraje, mezi kterými nechyběli zástupci knihoven, Místních akčních skupin (MAS), Místních akčních plánů rozvoje zdělávání (MAP), České školní inspekce, Pedagogicko-psychologických poraden (PPP), Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Implementace dlouhodobého záměru vzdělávání (IDZ), který realizuje PARdubický kraj.
V prvním bloku se probíralo téma učících se komunit z teoretické stránky. Druhý blok byl ryze pracovní. Účastníci si ve skupinách definovali svá pojetí problematiky a hledali konkrétní příklady v rámci našeho PARádního kraje. Některé školy mají skvělý kolektiv, takže k předávání know how dochází spontánně v kabinetech nebo sborovnách. Další zdroje vzdělávání a sdílení dobré praxe mezi učiteli představují vzdělávací konference, tuzemské i mezinárodní projekty (DIGI Seč), letní školy, setkávání ředitelů škol, semináře nebo návštěvy mezi školami. Rozvoj učících se komunit podporují mj. knihovny, Místní akční skupiny nebo PARdubický kraj.
Na závěr proběhla diskuze, po které zazněly aktuální informace a pozvání na chystané vzdělávací akce. Středeční setkání podpořil svou navštěvou také náměstek primátora PARdubic Jakub Rychtecký. Poděkování patří ale všem organizátorům a partnerům, kteří akce NPI aktivně podporují.
Platforma pro setkávání partnerů ve vzdělávání nyní organizačně přechází pod systémový projekt Podpora kurikulární práce škol, tj. Kurikulum, na jehož financování se podílí EU a MŠMT. Tato setkávání nadále zastřešuje a podporuje Radka Heřmánková, vedoucí krajského pracoviště NPI ČR Pardubice.
Další setkání partnetů ve vzdělávání se uskuteční na podzim 2024.