V tomto případě nešlo o setkání malých letců, jak by mohl titulek napovídat. Na jednom místě se potkali zástupci základních škol z Pardubického kraje, které se zapojily do pilotního projektu na identifikaci nadaných dětí a práci s nimi. Takže je klidně možné, že právě probíhající aktivity odhalí v malých absolventech vlohy k létání a naznačované setkání se může za pár let opravdu uskutečnit.
Ta skutečná schůzka ovšem byla neméně zajímavá. Zástupci, i když v daném případě se jednalo výhradě o dámy, zapojených základních škol představili své programy, v jejichž rámci pracují s nadanými dětmi. V některých případech za nimi stojí mnohaleté zkušenosti a hmatatelné výsledky, v jiných jsou tyto aktivity v začátcích, o to větší nadšení je ale provází. Každá škola bez výjimky se však měla čím pochlubit. ZŠ Staňkova například natáčením pravidelných podcastů na aktuální témata, ŽŠ Noe vedením školního časopisu nebo umožněním komunikace s dětmi ze zahraničí, v Rybitví pořádají festival NADÁNÍfest, Svitavy nabízejí kroužek logiky a programování a ZŠ Proseč umožňuje svým šikovným žákům zapojení do mezinárodních programů. A je toho ještě mnoho dalšího, co může být pro jiné školy v regionu inspirací. Soupis dobrých praxí hodných následování bude ostatně jedním ze zásadních výstupů projektu.
Kulatý stůl však nebyl zdaleka jen o monologu a představení vlastních aktivit. Informačně cenná a podnětná byla i následná diskuze nad mnoha aspekty práce s nadanými dětmi. Jak je identifikovat, jak do problematiky zapojit rodiče, jaké nástroje dobře fungují a jaké se naopak neosvědčily. Aktivní zapojení všech účastnic svědčilo o tom, že se nejednalo o pouze formální akci povinnou v rámci řešení projektu. Všechny naopak projevily okamžitý zájem o další setkání podobného typu i o přímé sdílení svých zkušeností v mezičase. A to dává velkou naději, že projekt nakonec přinese smysluplné výsledky užitečné i ostatním základním školám.
Projekt, jehož celý název zní „Identifikace nadání a práce s nadanými a mimořádně nadanými dětmi a žáky v základních školách Pardubického kraje v rámci projektu Smart akcelerátor Pardubického kraje II“, bude na pěti pilotních ZŠ probíhat ještě rok, tedy do 30. července 2022. Prostředky z něj poputují zejména na podporu pedagogů a dalších pracovníků, kteří se práci s nadanými dětmi věnují, myšleno je ale i na pořízení nezbytného materiálu a pomůcek.