Dne 15. června 2022 proběhl v sále Zastupitelstva Pardubického kraje odpolední workshop s cílem představit Akční/Implementační plán pro zpracování studie proveditelnosti řešení energeticky úsporné obce na území Pardubického kraje, tvorba demonstrátorů. Samotní tvůrci ji pak pro zjednodušení charakterizovali jako kuchařku nebo návod, jak dosáhnout v obci energetických úspor. Sál plný představitelů obcí Pk sledoval prezentaci dvou přednášejících ze společnosti Gatum Advisory s.r.o., která pro Pk analýzu zhotovila. Celou akci zaštiťoval energetický manažer pro Pk Milan Vich.
Podstatná část workshopu byla věnována představení centrálního dokumentu, jeho struktuře a jednotlivým částem. Přednášející se také věnovali tomu, jakým způsobem studie vznikala. Méně prostoru pak dostaly samotné demonstrátory, což jsou speciální analýzy, vytvořené zvlášť pro každou obec s rozsahem okolo 70 stran. Jejich představení bylo rychlé a přednášející nezabíhali do hlubších detailů. Poslední část workshopu byla věnována diskuzi.
Centrální dokument, jehož cílem by mělo být zefektivnění řízení samosprávných celků, má dvě roviny využití. V teoretické rovině může nahradit strategické dokumenty. V rovině praktické ho lze využít jako návod pro dosažení energetických úspor.
Analytickou část lze popsat jako přehledovou, značně obsáhlou, zabíhající do všech oblastí obce (strategické dokumenty, infrastruktura, digitalizace, hospodářství na území obce, …). Tato část předkládá v souvislostech důležité územní vazby.
V návrhové a implementační části se jako klíčová ukázala potřeba pracovat se správnými daty. Data, která byla k dispozici, nebyla vždy srovnatelná, jejich stav se lišil obec od obce a v některých obcích nebyla k dispozici vůbec. V případě dostatečných vstupních dat byly výstupem konkrétní návrhy. V opačném případě byly výstupem doporučení.
V průběhu celé prezentace zaznělo několik zajímavých poznatků. V procesu realizace samotných úsporných opatření je vždy na počátku klíčová část vyúčtování. Správnou cestou by tedy měl být v první řadě energetický audit. Ten by měl proběhnout vždy před začátkem jakýchkoliv realizací. Lze ho provést i zjednodušeně na základě prostudování faktur za energie. Pomyslným vrcholem energeticky úsporné obce by pak mělo být vytvoření energetického managementu, potažmo získání certifikace dle normy ČSN EN ISO 50001.
V prezentaci dokumentu bylo zmíněno i několik výzev, se kterými se v současné době obce při zavádění opatření potýkají. Byly to například výrazné limity v lidských zdrojích, nekoncepční přístup k investicím, nepřipravenost a nedostupnost dokumentace, nízké povědomí o dostupných řešeních.
Na základě výše zmíněných výzev byly představeny návrhy týkající se 4 oblastí. První oblastí jsou energetická, procesní a organizační opatření (konkrétně strategické dokumenty, služby energetického manažera, v případě menších obcí doporučení rozdělit se o energetického manažera s jinou menší obcí, zapojení se do Paktu starostů a primátorů pro udržitelnou energii a klima). Druhou oblastí je vodohospodářství a modrozelená infrastruktura (v této oblasti jsou vypsané tituly až na 80 % možných projektů, užitečné jsou audity ČOV, možnost využití šedé vody, což je však náročné na infrastrukturu). Třetí oblastí je modernizace a obnovitelné zdroje energie a poslední čtvrtou oblastí je digitalizace (především rozvoj GIS a kybernetická bezpečnost).
Samotné demonstrátory reprezentuje 12 obcí, které lze rozdělit dle velikosti do 4 kategorií, přičemž zastoupeny jsou všechny kategorie rovnoměrně (do 700 obyvatel, 701–1500, 1501–3000, 3001 a více obyvatel). Druhá možnost kategorizace je dle zkušeností v oblasti energetických úspor (startovní, průměrné, dobré). Zde je rovněž zastoupení obcí rovnoměrné. Demonstrátory nebyly na prezentaci jednotlivě představovány a ani samotné obce nebyly zatím s výstupy analýz seznámeny.
Pro obce, které nebyly do projektu zahrnuty, přináší dokument několik užitečných výstupů. Jedním z nich je vznik Standardního rámce realizace aktivit, který je použitelný jako univerzální návod pro obce, které chtějí zavádět energeticky úsporná řešení. Rámec obsahuje 7 bodů (viz prezentace). Dále zazněly 3 konkrétní doporučení. První se týká dotačních příležitostí. Doporučením je v předstihu si připravovat povinné dokumenty nebo projekty, a to ideálně ještě před vypsáním konkrétní výzvy. Druhým doporučením je, že prostor pro vytvoření energetického managementu pro střední a malé obce je na úrovni dobrovolných svazků nebo MASek. Třetím doporučením je zřizování obecních fondů za účelem vyplácení odměn městským organizacím (školám, školkám, …) za dílčí úspory energií (podněcuje soutěživost).
Závěrem workshopu proběhla diskuze, kde hlavním tématem nebyl překvapivě víše zmiňovaný dokument, ale především systém financování energeticky úsporných řešení EPC.
Workshop byl součástí klíčové aktivity Implementační plán pro zpracování studie proveditelnosti řešení energeticky úsporné obce (sídla) na území Pardubického kraje projektu Zefektivnění řízení Pardubického kraje v samosprávných oblastech prostřednictvím tvorby strategických dokumentů a vzděláváním projektového řízení, reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/18_092/0014481. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím OP Zaměstnanost.